Bergen legevakt innfører ny praksis der du må ringe først. Dette gjøres for å redusere køer og sikre rask hjelp for dem som trenger det mest.
INFORMATION IN ENGLISH:
Agency for Accident and Emergency Services (Bergen legevakt) starts a new routine to reduce queues. Please always call 116117 when you need medical help or assistance from Bergen legevakt. When you call Bergen legevakt, they will assess how you’re feeling, give you medical advice and determine the best next steps for your care. If your situation requires treatment, you will be given an appointment at Bergen legevakt.
NORSK:
Praksisen med å ringe først gjelder både ved hovedlegevakten i sentrum, og legevaktstasjonene i bydelene.
Får tidspunkt for oppmøte
Når du ringer 116117, gir legevakten medisinske råd på telefonen og vurderer ditt hjelpebehov. Ved alvorlige tilstander vil du bli bedt om å komme på legevakten, og du får tidspunkt for oppmøte. Dermed unngår du å sitte unødig lenge og vente. Samtidig vil du slippe raskere til om du er blant dem som har mest akutt hjelpebehov. Målet er at en sykepleier på legevakten ser på pasientene som kommer innen et kvarter.
Legevakten styrker nå også kapasiteten på telefontjenesten på enkelte tidspunkter av dagen, og har begynt med videokonsultasjoner som bidrar til god kvalitet på medisinske råd som gis over telefon.
Unngår unødig ventetid
– Dette er en ordning som har fungert godt i andre byer. Legevakten kan hjelpe flere hjemme med å gi gode råd på telefon, og de kan gjøre tilbudet mer forutsigbart for dem som bes om å møte på legevakten, sier helsebyråd Beate Husa.
– Enkelte vil få beskjed om å komme til oss om et par timer når vi har fått tatt unna pasienter med større hjelpebehov. Vi klarer nok ikke å fjerne ventetiden helt, men ved å ha oppmøtetid bidrar vi til å unngå at folk sitter unødig lenge og venter på legevakten, sier legevaktsjef Anne Karoline Tyssøy Pedersen.
Publisert: 04.04.2022 | Oppdatert: 04.04.2022
Tekst: Endre Hovland
Kilde: Bergen Kommune